De longread: hoe je deze meesterlijke stortytellingtool inzet voor jouw contentmarketingstrategie

|

haicu

De longread als storytellingtool.

In een wereld waarin snelle social media en korte boodschappen de boventoon voeren, is de longread een verfrissende aanvulling in je contentmarketingstrategie. Gebruik nieuwsgierigheid, spanning en visualisatie om de diepte in te gaan met dit tijdloze genre uit de journalistiek. In dit artikel staan zes tips voor het creëren van een longread om je doelgroep te bereiken.

“In januari 2022 werd op Schiphol een man gevonden bij de wielen van een net geland vliegtuig, onderkoeld en buiten bewustzijn. Wie is hij, en waarom deze wanhoopsdaad? ‘Volgens mij beweegt hij nog.’” Zo begint de reconstructie De porseleinen verstekeling van journalist Hugo Logtenberg in NRC eind juli.

In de krant beslaat het verhaal inclusief de voorpagina van het katern maar liefst acht pagina’s en telt het ruim 6000 woorden. Vanwege de opbouw van het verhaal zit er een enorme spanning in die maakt dat je het in ongeveer 24 minuten in één ruk uitleest. Er staan boeiende graphics bij die het verhaal verrijken. Online is het artikel nog verder verrijkt met data, video, animaties, grafieken, beeld en diverse links. Al met al een prachtige multimediale longread.

Tegenwicht social media
Een longread is een journalistiek genre zoals je ook de reportage hebt of een nieuwsbericht. Het is een lang artikel dat zo maar enkele duizenden woorden kan tellen. Een paar jaar geleden raakte het in zwang, ik vermoed als tegenwicht voor de snel opkomende social media, maar in feite is het niks nieuws onder de zon. Een mooi voorbeeld vind ik het inmiddels klassiek geworden verhaal uit 1966 van journalist Gay Talese Frank Sinatra has a cold dat in het blad Esquire verscheen.

Interessant aan de longread vind ik dat het tegen de trend ingaat van korter en sneller. Als auteur van een longread neem je de tijd om een onderwerp goed uit te diepen en je lezer daarin mee te nemen. Kun je als bedrijf of organisatie dit journalistieke genre inzetten om je doelgroep te bereiken vroeg ik me af? Zelf werk ik altijd met de journalistieke insteek als ik content maak, kort of lang. Door het artikel uit de krant te bekijken met de bril van een contentmarketeer destilleer ik een aantal criteria of tips waaraan je longread zou moeten voldoen.

Nieuwsgierigheid
Het eerste wat in algemene zin aan het artikel over de verstekeling opvalt, is de nieuwsgierigheid die de journalist aan de dag legt voor een ogenschijnlijk klein nieuwsfeit. Het gebeurt immers (bizar genoeg) vaker dat een verstekeling in een wielkast van een vliegtuig aangetroffen wordt. Dit vat een medium dan in een kort nieuwsbericht, wel bijzonder en dus nieuwswaardig. Maar Logtenberg staat er uitgebreid bij stil en gebruikt zijn fascinatie en nieuwsgierigheid en besluit antwoorden te zoeken op zijn vragen.

1 Gebruik je nieuwsgierigheid om een onderwerp diepgang te geven en tot leven te wekken. Hoe schrijf je droge feiten aantrekkelijk op en presenteer je data aantrekkelijk?

Spanningsboog
Het tweede wat opvalt aan de reconstructie van Logtenberg is de spanningsboog. Ik refereerde daar al eerder aan. Het verhaal is zo geconstrueerd dat je het in één ruk uitleest. En dat is knap want de journalist van NRC heeft de hoofdpersoon nooit gesproken. Wel sprak hij een twintigtal betrokkenen en ook nog diverse deskundigen. Hij raadpleegde vele openbare bronnen en verkreeg documenten van de overheid via een beroep op de Wet open overheid.

2 Natuurlijk hoef je als bedrijf of organisatie niet tientallen mensen te spreken, maar een aantal experts aan het woord laten van buiten je organisatie is wel sterk. Ook het gebruik van openbare bronnen en rapporten helpen om je verhaal te onderbouwen. Dit versterkt je claim op thought leadership over het onderwerp waarover je schrijft.
3 Denk na hoe je het verhaal opschrijft. Werk aan een plot. Dit zorgt voor een spanningsboog. Welke invalshoek kies je? Liefst meerdere.

De kracht van visualisatie
Een derde punt dat opvalt is de kracht van visualisatie van het verhaal. Zeker de online variant bevat zoals gezegd video, foto, grafieken, animatie en infographics.

4 Denk goed na over de vormgeving en opmaak van het verhaal en besteed daar aandacht en tijd aan.
5 Op deze manier kun je de doelgroep boeien en is het verhaal te presenteren via meerdere kanalen. Want je longread moet je natuurlijk onder de aandacht van je doelgroep brengen. Dit kan door korte stukjes via diverse kanalen te promoten als teaser.
6 Het is handig als je met je verhaal een brug kunt slaan met de actualiteit zodat je verhaal urgentie krijgt.

Extra punt
Het maken van een longread kost een hoop tijd. Stel daarom voor de promotie ervan een communicatieplan op om het onder ogen te brengen bij je doelgroep en klanten.

Lot verstekeling
Hoe het afliep met de verstekeling uit verhaal van Hugo Logtenberg en wat zijn beweegredenen waren om deze riskante stap te nemen lees je in de reconstructie die moeite meer dan waard is om te lezen. Ook als je de longread wil inzetten voor je contentmarketingstrategie is dit een aanrader ter inspiratie.

Meer weten of hulp met je contentmarketingstrategie?
Wil je meer weten of kun je hulp gebruiken met je contentmarketingstrategie met het maken professionele redactionele content? Neem dan contact met mij op.