Zeven tips voor een professionele nieuwsbrief

|

haicu

Hoeveel nieuwsbrieven lees jij met interesse en aandacht? 📰 Ik geef je zeven tips voor het maken van een professionele nieuwsbrief. 🚀 In de afgelopen jaren bedacht, maakte, verstuurde en analyseerde ik nieuwsbrieven voor diverse opdrachtgevers als onderdeel van hun contentstrategie. 💼
 
1.    Je doelgroep bepalen; zo creëer je content die niet ongelezen de prullenbak ingaat.
 
2.    Bepaal voordat je aan de slag gaat het doel wat je wil bereiken met de nieuwsbrief.
Verkopen, informeren, inspireren, entertainen of een mix?
 
3.    Kies een frequentie van versturen die bij je past. Liever een keer per halfjaar een hele nieuwsbrief versturen dan zes keer een halfbakken nieuwsbrief.
 
4.    Gebruik een template. In een mailprogramma zoals Mailchimp maak je eenmalig een template, de vormgeving van je nieuwsbrief, die je elke keer gebruikt om in te vullen.
 
5.    Neem de tijd voor je content, is je content relevant, aantrekkelijk opgeschreven en gepresenteerd én heb je een goede kop gemaakt? Je vecht ook met je nieuwsbrief om op de tijdlijn van de ontvanger te komen.
 
6.    (Her) Gebruik de content van je blog, LinkedIn en andere kanalen uit je contentstrategie. Dit scheelt tijd en je gebruikt de kracht van herhaling.
 
7.    Neem de tijd om de verstuurde nieuwsbrief te analyseren en pas indien nodig je content aan. Welke content doet het goed, welke minder? Dat en veel meer kun je precies te weten komen als je de data bekijkt.
 
Succes! 👍
 
Heb jij hulp nodig bij het neerzetten van een online communicatiestrategie of de uitvoer ervan of het aanscherpen van een bepaald onderdeel? 📢 Bijvoorbeeld een nieuwsbrief neerzetten die je doelgroep blijft boeien? Als je extra tips wil of hulp nodig hebt, neem dan contact met op.

De foto is genomen door Marlies Dinjens en deze blog verscheen ook als bijdrage op LinkedIn.