Spaarne Labs in beeld bij doelgroep met online communicatiestrategie en sterke content

|

Info@simondewilde.nl

Spaarne Labs wilde graag de innovatieve zorgprojecten die ze uitvoeren delen om zo online zichtbaar te zijn en collega’s te bereiken en te enthousiasmeren. Het lukte het innovatieteam van het Spaarne Gasthuis zelf echter niet goed om dat voor elkaar te krijgen. Daarom hielp ik hen de afgelopen zeven maanden, bijvoorbeeld met het maken van content in de vorm van blogs, posts voor LinkedIn en het plaatsen van video’s. Ook de online communicatiestrategie en het herschrijven van websiteteksten pakte ik op. We sloten de samenwerking af met een workshop schrijven zodat het team het communicatiewerk voortaan zelf kan doen. ‘We hebben nu het vertrouwen om zelf verder te gaan met de communicatie.’

‘We huurden Simon in eerste instantie in om onze interne en externe zichtbaarheid te vergroten. Hij hielp ons door blogs en posts voor LinkedIn te schrijven en te plaatsen en de nieuwsbrief te redigeren en te professionaliseren in Mailchimp. Na twee maanden was het duidelijk dat het ontbrak aan een onlinecommunicatiestrategie. Simon hielp om de geformuleerde communicatiedoelen te koppelen aan onze missie en visie. We creëerden twee persona’s en deden daar verder onderzoek naar en er is een founding story geschreven. De website is grotendeels herschreven, we bedachten en maakten campagnecontent voor de ‘Week van de vernieuwing’ die we organiseren en we hebben video’s geplaatst. De samenwerking met Simon leidde tot meer interactieve volgers op LinkedIn, meer bezoekers op onze website en een succesvolle interne nieuwsbrief. Simon is een creatieve copywriter, contentmaker en contentstrateeg’, zegt Mindy Asamoah, Operations Lead & Design Thinking Facilitator bij Spaarne Labs, het Innovatielab van Spaarne Gasthuis over de samenwerking.

Verhalen delen
Mindy benadrukt dat het delen van hun experimenten een ontzettend belangrijk aspect van haar werk is. Het gaat om nieuwe, innovatieve zorgideeën en die moeten bekendheid krijgen binnen en buiten het ziekenhuis. Zodat meer collega’s Spaarne Labs weten te vinden en aan de slag kunnen met hun innovatieve of vernieuwende idee. ‘Het is namelijk de bedoeling dat ideeën van onze zorgmedewerkers leiden tot innovatie en vernieuwing in het ziekenhuis’.

Innovatief zorgidee
Een voorbeeld van een innovatief zorgidee binnen het Spaarne Gasthuis is het verhaal van de virtualrealitybril van verpleegkundige Aniek Klein Goldewijk dat ik optekende. Op de afdeling Geriatrie krijgt Aniek vrijwel dagelijks te maken met patiënten met een delier (acute staat van verwardheid). Ze zag collega’s worstelen met dit fenomeen en bedacht een innovatieve oplossing samen met Spaarne Labs. Nu kunnen collega’s zelf door middel van virtual reality ervaren hoe het is om een delier te hebben en hoe daarmee goed om te gaan.

Op termijn wil Spaarne Labs een innovatieve mindset in het ziekenhuis creëren. Om dat voor elkaar te krijgen bedacht ik samen met het team van Spaarne Labs campagnecontent rondom ‘De week van de vernieuwing’ om aandacht te vragen voor innovatie in het ziekenhuis en de ideeën op tafel te krijgen. De beste ideeën gaan het innovatietraject van Spaarne Labs met de Design Thinking methode in.

Opbrengst samenwerking

Wat ik verder allemaal heb gedaan voor Spaarne Labs?  

  • Het bedenken, maken en evalueren van content in de vorm van blogs, video’s en posts voor LinkedIn. Daarin heb ik aandacht besteed aan de juiste hashtags, het taggen van mensen en kijken of content in een groep geplaatst kan worden. Dit zorgde voor meer 20% meer volgers op LinkedIn. En interactie met de doelgroep. Ook evalueerden we de content regelmatig.
  • Het redactioneel samenstellen en versturen van de nieuwsbrief via Mailchimp. Ik heb een template gemaakt waarin de huisstijl is verwerkt. Dankzij Mailchimp kan het team de data van de content analyseren en de behoeften van de doelgroep goed in kaart brengen. Ook weet het team nu welke verhalen het goed doen.
  • Het uitwerken van een communicatiestrategie. De missie en visie zijn samen met de communicatiedoelstelling gekoppeld aan de bedrijfsdoelstellingen. We werken met twee persona’s om de content aan te laten sluiten op de twee doelgroepen (een intern en een extern). De strategie biedt een kader voor de praktische uitwerking van de content.
  • Het schrijven van de founding story. In dit verhaal lees je hoe Spaarne Labs is ontstaan en zich door de loop van de jaren heen ontwikkelde tot wat het nu is. Het verhaal staat op de aboutpage en kan het team gebruiken voor folders en andere contentuitingen. 
  • Het herschrijven van de innovatieprojecten voor de website zodat in een opslag duidelijk is welke projecten Spaarne Labs doet.
  • Het bedenken en maken van campagnecontent voor de ‘Week van de vernieuwing’ waarin Spaarne Labs binnen het Spaarne Gasthuis aandacht vraagt voor innovatie in de zorg. Idee is dat dit een jaarlijks terugkerend evenement zal zijn. 
  • Contentkalender. Om alle content te maken heb ik het team geleerd te denken en werken als een redactie. Met een redactievergadering voor input voor verhalen en de uitwerking ervan. Voortaan werkt het team met een contentkalender zodat iedereen kan zien wat ze wanneer publiceren en wie daarvoor verantwoordelijk is. Dit is geïntegreerd in hun Trello board. 

Workshop schrijven

We sloten de samenwerking af met een workshop schrijven zodat het team het communicatiewerk voortaan zelf kan doen. ‘We hebben nu het vertrouwen om zelf verder te gaan met de communicatie. De workshop was interactief met leuke opdrachten om zelf direct aan de slag te gaan. Simon heeft ons veel tips & tricks geleerd. We weten nu ook hoe we als team zelf als redactie te werk kunnen gaan met een contentkalender die past binnen de tijd die we hebben voor de communicatie’, blikt Mindy terug op de samenwerking en de workshop. Simon baseerde de training op de online schrijftraining die hij samen met Marlies Dinjens ontwikkelde. Daarin leren zij professionals die in hun werk moeten schrijven, maar daarin geen achtergrond hebben, de kneepjes van het vak. 

Tevreden over samenwerking
‘We raden zeker aan om met Simon te werken. Hij is een expert in zijn vakgebied en zorgt voor een persoonlijke service. Hij was in staat om onze behoeften snel te begrijpen. Daarnaast was Simon direct autonoom en bracht ons veel creatieve ideeën. We hebben als team genoten van de samenwerking. Als Innovatielab begrijpen we het belang van het delen van onze verhalen, maar we vonden het moeilijk om dit voor elkaar te krijgen. We wisten niet wat de juiste manier was om onze verhalen intern en extern te delen. Dit was de reden om samen te werken met Simon de Wilde van De Wilde Contentmarketing.’ 

Klanten helpen hun verhaal vertellen

Precies dit is wat ik voor ogen heb met mijn bedrijf De Wilde Contentmarketing: teams helpen met het vertellen van hun verhaal. Samen maken we professionele redactionele content via de journalistieke methode. Dit vergroot de online zichtbaarheid en helpt de doelgroep bereiken met content die beklijft. Indien gewenst help ik je aan het einde van de opdracht de communicatie zelf in de vingers te krijgen door middel van een schrijfworkshop. En niet in de laatste plaats leer ik je hoe je dit praktisch voor elkaar krijgt, het bedenken, maken en plaatsten van content.

Kan jouw team ook een handje helpen met de onlinecommunicatie?

Ik wil het team van Spaarne Labs bedanken voor de prettige samenwerking en het in mij gestelde vertrouwen. Mocht je dit artikel lezen en denken ik – of iemand uit mijn netwerk – kan wel wat tijdelijke hulp gebruiken bij de communicatie en online zichtbaarheid bij de doelgroep? Stuur me dan een bericht en wie weet drinken we binnenkort koffie.

 ”We raden zeker aan om met Simon te werken. Hij is een expert in zijn vakgebied en zorgt voor een persoonlijke service.”

Over deze klantcase

In het najaar van 2021 klopten Veerle Struben en Mindy Asamoah van Spaarne Labs aan bij Marlies Dinjens en Simon de Wilde. Zij werken veel samen aan communicatieprojecten voor klanten zoals de Hogeschool van Amsterdam, de NLPO en hebben samen een onlineschrijftraining gemaakt voor professionals die in hun werk moeten schrijven maar daarin geen achtergrond hebben, er geen tijd voor hebben over er onzeker over zijn. Marlies ging met zwangerschapsverlof en Simon werkte van november 2021 tot en met juni 2022 aan het hierboven beschreven project voor Spaarne Labs gedurende twee dagen per week.