Wat je kunt leren over contentmarketing en een merk bouwen van triatleet Els Visser

|

Info@simondewilde.nl

Triatleet Els Visser heeft een bijzonder levensverhaal. Na een schipbreuk te hebben overleefd begon ze met Ironmans. Ze bleek talent te hebben en gaf haar werk als arts op om als professioneel atleet verder te gaan. Om te kunnen leven van haar sport bouwde ze een merk van zichzelf om sponsoren binnen te halen. Voordat je begint met het maken van content stel je jezelf een drietal cruciale vragen.

‘Je moet jezelf uniek maken, je onderscheiden van andere atleten. Dus: merk ontwikkelen, website maken, nieuwsbrieven versturen, sociale media doen,’ zegt triatleet Els Visser zaterdag in een interview in NRC over haar besluit om professioneel triatleet te worden. ™ © 📪 🖥 🚀
 
Omdat de klassieke triatlon geen olympische afstand is, steekt NOC*NSF er geen geld in en moest Visser op zoek naar sponsoren. Hoe ze dat deed? ‘Nou, mijn merk…het begint toch met wat ik Indonesië heb meegemaakt. De stap naar triatlon. Mijn medische achtergrond. En ook publieke gezondheid en preventie.’
 
Dat Visser een bijzonder verhaal heeft is evident. Ze leed schipbreuk in Indonesië die haar dwong tot een lange zwemtocht. Daarna begon de student Geneeskunde aan Ironmans. Ze bleek talent te hebben en stopte met haar werk als arts om verder te gaan als professioneel triatleet. 🏃‍♀️ 🏊‍♀️ 🚴‍♀️
 
Wat we kunnen leren van Visser qua merkbouwen en contentmarketing? 🤓 📝

▶ Begin niet zomaar met het maken van content maar denkt eerst na en analyseer. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

✅ Wat is het verhaal of de boodschap dat ik wil vertellen?

✅ Wat is de doelgroep die we daarmee willen bereiken?

✅ En hoe (via welke kanalen) bereiken we onze doelgroep met de content die willen maken?
 
1️⃣ De strategiebepaling is de cruciale eerste stap om je merk neer te zetten of je verhaal te vertellen.
2️⃣ Daarna ga je pas aan de slag met de contentcreatie.
3️⃣ De productie van de content.
4️⃣ Het publiceren van je content.
5️⃣ Het analyseren van de data en de conversie.

Contentstrategie en uitvoer vereist naast veel voorbereiding een lange adem en doorzettingsvermogen.

Net een triatlon eigenlijk 😅
 
De contentmarketingstrategie van Visser pakte goed uit want momenteel is Red Bull een van haar hoofdsponsors en maakt het bedrijf een documentaire over haar.

Zondag werd triatleet Els Visser op Hawaii vijftiende tijdens de WK Ironman.
 
PS Het interview bevat overigens naast de les voor je online zichtbaarheid nog meer interessante passages vind ik, bijvoorbeeld over het effect van mentaal opgeven en slim trainen.

Deze post plaatste ik op LinkedIn op maandag 16 oktober. Het artikel in NRC lezen door op de link te klikken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/13/triatleet-els-visser-ik-ben-niet-alleen-dat-meisje-van-die-schipbreuk-ik-ben-triatleet-ik-ben-nu-echt-wereldtop-a4177115