Hoe stortytelling ondernemers en organisaties helpt zichtbaar te zijn bij hun doelgroep

|

Info@simondewilde.nl

Het ondernemersverhaal en de founding story van Ray Kroc en McDonald’s als inspiratie om jouw verhaal op te schrijven en de boer op te gaan.

Ray Kroc hijst met zijn laatste beetje energie de massieve, maar vooral onverkochte milkshake machine de kofferbak van zijn auto in. De verkoper veegt het zweet van zijn voorhoofd want het is flink warm in San Bernardino, Californië. Alweer een drive-in restaurant dat geen heil ziet in zijn koopwaar. Misschien moet hij het bijltje erbij neergooien, denkt hij bij zichzelf. Dan valt zijn oog op iets bijzonders: het drive-in restaurant van de broers Dick en Mac McDonald, waar een lange rij klanten voor de deur staat. De broers hebben uitgedokterd hoe je op de meest efficiënte manier een hamburger menu in elkaar kunt zetten. Het concept is zo revolutionair dat ze binnen 30 seconden na de bestelling van de klant de hamburger, frites en een milkshake klaar hebben. Als de broers vervolgens maar liefst zes machines van Kroc kopen en hij van ze hoort dat ze een franchise agent zoeken, besluit hij, gefascineerd door de manier van werken van de broers, zijn kans te wagen. In 1954 verruilt Kroc zijn baan als verkoper van milkshake machines voor een aandeel in het bedrijf dat een stempel zal drukken op de wereldwijde fastfood business.
 
Inspirerend en fascinerend ondernemersverhaal
Het verhaal van de ondernemers Ray, Dick en Mac is zo interessant dat het uit de doeken is gedaan in de film ‘The Founder’, die ik in 2017 met veel plezier in de bioscoop zag (tip: hij staat op Netflix). McDonald’s Nederland gebruikt dit verhaal deels ook op de corporate website.
 
‘Founding story’ opschrijven
Ik moet weleens aan deze film terugdenken tijdens het schrijven van een ondernemersverhaal. Hoe ontstaat een idee voor een onderneming? Welke rol speelt de oprichter? Hoe schrijf je dit op? In goed Amerikaans spreek je van een ‘founding story’ en in het Nederlands heb je het over een ontstaansverhaal of oorsprongverhaal. Voor Spaarne Labs doe ik de onlinecommunicatie en voor hen heb ik het oorsprongverhaal of de ‘founding story’ mogen schrijven. Binnenkort presenteren we het verhaal.
 
Hulp met jouw ondernemersverhaal?
Een dergelijk verhaal helpt je bij je online zichtbaarheid en het verkopen van je dienst of product. Wil jij ook hulp bij het vertellen van je ondernemersverhaal? Of het verhaal van je organisatie? Als oud-journalist weet ik dat feilloos te vinden en te verwoorden. Ik help je graag, dus neem vooral contact op.